Brusel

Spiatočné letenky Budapešť Bruselu už od 25,- € . Nádherné námestie Grand Place či kostol Notre Dame de Sablon ...

Budapešť

Letisko Budapešť-Ferihegy je jediným medzinárodným letiskom v Budapešti a hlavným leteckým hubom pre celú kraj ...

Paríž

Letenky z Bratislavy už od 48,- €. Nechajte sa únášať krásami Paríža, mesta na Seine so svojími pamiatkami, pa ...

České aerolinie - ČSA

Lacné letenky » Letecké spoločnosti

Národný letecký dopravca České aerolínie majú svoju základňu na letisku Václava Havla v Prahe a prevádzkujú lety vrámci Európy, ale aj do destinácií v západnej Ázii.

V Česku bez vnútroštátnych liniek?

Vedenie českých aeroliniek uvažuje nad zrušením pravidelnej linky Praha - Brno. Je to jedno z ďalších úsporných opatrení ČSA, pretože táto linka je dlhodobo stratová a zadĺžená firma si ju nemôže dovoliť. Medzi Prahou a Brnom sa prepraví ročne 40 000 cestujúcich. Táto cesta sa stala dôležitým dopravným spojením pre ľudí, ktorí lietajú za prácou a podnikaním. Z Brna totiž letia pasažieri do Prahy, kde prestupujú na ďalšie lietadlá dopravujúce do iných vzdialenejších destinácií. Predpokladá sa, že na tejto linke, ale i medzi Prahou a Ostravou, by mohli tieto trasy zabezpečovať aerotaxi. Zrušenie tohto vzdušného mostu ČSA, bude znamenať zmenu koncepcie dopravy.

Lacné letenky v ČSA

Doteraz bolo takmer pravidlom, že najdrahšie letenky z Prahy po Európe ponúkali štátne České aerolínie. Dnes už toto pravidlo neplatí, nakoľko letecká spoločnosť ponúka dokonca lacnejšie letenky po Európe, ako nízkonákladové spoločnosti. Ide však o časovo obmedzenú akciu, počas menej atraktívnych mesiacov. Lacné letenky sú napríklad do Ríma, Milána či Düsseldorfu, ale aj do Paríža alebo Barcelony. ČSA sa tak dostali na zoznam lacných aeroliniek. Letenky sa však dajú kúpiť ešte lacnejšie cez nemecký server expedia.de v americkej verzii, ale je potrebné platiť v dolároch. Takto sa dostali druhýkrát v histórii ČSA i na server akcniletenky.com, kde sú pravidelne zverejňované výrazne lacné letenky. Aerolinky už zrejme prešli na stratégiu, kedy je lepšie predať časť leteniek i pod náklady, ako prepustiť pasažierov lacnejším prepravcom.

ČSA predávali lacné letenky za jednotnú cenu. No po dvoch rokoch projekt Click4Sky skončil. A tak už nebudú pasažieri lietať so spiatočnou letenkou za 2 780 CZK. Tento projekt, ktorý mal zaplniť lietadlá ČSA zrušilo nové vedenie Miroslava Dvořáka. Desťtisíce leteniek boli konkurenciou nízkonákladových leteckých spoločností. Server bude teraz ponúkať letenky do 68 miest namiesto 38. Nové ceny leteniek budú vypočítané na základe aktuálneho dopytu a parametrov cesty. V niektorých prípadoch tak môžu byť letenky lacnejšie ako doteraz.

Lety z Bratislavy

České aerolínie vidia v slovenskom trhu zaujímavý potenciál a preto sa rozhodli ponúknuť pohodlné priame spojenie do najväčších a najviac navštevovaných európskych metropol. Štatistiky totiž ukázali, že cestujúci najčastejšie smerujú do európskych veľkomiest cez prestupové letisko v Prahe. Letecká spoločnosť ČSA tak bude pravidelne lietať priamymi linkami z Bratislavy do šiestich významných miest Európy. Od 1.júna prevádzkuje dva lety týždenne do Barcelony, trikrát počas týždňa poletí do Bruselu a Larnaky, do Amsterdamu má naplánované štyri razy, päťkrát do Ríma a do obľúbeného Paríža zabezpečí sedem letov v týždni.

ČSA v Londýne presťahované

Koncom novembra sa České aerolínie spolu s ďalšími aliančnými partnermi presťahovali z Terminálu č.2 na zrekonštruovaný Terminál č.4 na Londýnskom letisku Heartrow. Očakáva sa rýchlejší prístup cestujúcich k odletovým východom. V príletovej hale sa zároveň môžu obrátiť na zamestnancov Sky Team Baggage Services. Pokiaľ sa cestujúci nedbavili na svoj let pomocou internetu, môžu tak urobiť v samoobslužnom kiosku v zóne F.

Lietadlá ČSA

ČSA sa snažia využiť svoje lietadlá aj na prenájom v čase, keď ich nepotrebujú. Napríklad jeden Boeing lieta pre spoločnosť Danube Wings zo Slovenska, ďalší prenájom bol Lýbii a Airbus A 320 prekonal 28 hodinovú cestu na ostrov Nová Kaledónia, kde mesiac lietal nad Pacifikom pre leteckú spoločnosť AIRCALIN. Spolu s lietadlom poskytli spoločnosti aj tri kompletné posádky, t.j.kapitánov, druhých pilotov, palubný personál i mechanikov. Základňu malo lietadlo na medzinárodnom letisku La Tontouta v hlavnom meste Nouméa. Počas hlavnej turistickej sezóny malo atraktívne lety do Austrálie, na Nový Zéland a na súostrovie Wallis a Futuma.

České aerolínie, okrem iných úsporných opatrení, výrazne zredukovali letový park. Zo svojej flotily mali predať asi 10 lietadiel a tak zlepšiť finančnú situáciu vo firme. Najväčšie stroje Airbusy A310, ktoré slúžili na diaľkové lety, odídu ako prvé, pretože diaľková pravidelná doprava skončila. Predajú sa asi aj väčšie Boeingy 737-400, nakoľko nie sú v ČSA využité a nepočíta sa s nimi v letovom poriadku. Dva boeingy sa už predali. Teraz je však na predaj lepšia doba, lebo letecký trh sa čiastočne začal spamätávať a je predpoklad, že ČSA za ne dostane viac. Od spoločnosti odišlo aj 70 pilotov.

Úsporné opatrenia

České aerolínie v roku 2009 prepravili 4,7 milióna pasažierov a strata na jedného cestujúceho bola 800 Kč. Celkové prevádzkové straty sa tak vlani vyšplhali na 4 miliardy Kč, čo je asi 156,7 mil eur. Z tohto dôvodu česká vláda v pondelok schválila reštrukturalizačný plán ČSA na nasledujúce 3 roky. Vytvorením dcérskych spoločností na charterovú dopravu, handling, ale i údržbu lietadiel sa znížia pre firmu náklady. Letecká spoločnosť taktiež zmenší svoju flotilu asi o 30 %. O zamestnanie príde cca 10 % zamestnancov. Pre ČSA bude hlavným bodom reštrukturalizácie zameranie sa na hlavný predmet podnikania. Podľa plánu sa straty mali znížiť na 600 mil Kč v roku 2010 a k zisku sa mali vrátiť v roku 2012.

Jedným z opatrení vykonaných počas roku 2009 je aj znižovanie stavu zamestnancov. Za jeden rok sa ich počet znížil o jednu tretinu, t.j. asi o 1 400 ľudí. Ďalším opatrením bol aj predaj bezcolných obchodov na Ruzyni. To všetko však nestačilo V lete sa ukázalo, že situácia je neudržateľná a spoločnosť sa rúti do záhuby. Preto bolo potrebné konať. V súčasnosti vzniká nová spoločnosť s názvom ČSA Handling. Podľa analýz nového managementu by mal byť rok 2010 stabilizačný.

České aerolínie majú dlhodobý prepad príjmov z leteniek a je predpoklad, že za minulý rok vykážu stratu až do troch miliárd českých korún. Riaditeľ ČSA spolu so svojom manažmentom chce zachrániť aerolinky vytvorením holdingovej spoločnosti. Materská spoločnosť bude prevádzať len pravidelnú dopravu a bude ovládať dcérske firmy. Jednotlivé firmy si budú objednávať výkony medzi sebou alebo externe, čím sa náklady podstatne znížia. Toto holdingové usporiadanie sa javí ako najperspektívnejšie. Už od januára 2010 bolo 800 zamestnancov ČSA prevedených do dcérskej spoločnosti Czech Airlines Handling, ktorá zabezpečuje služby s odbavovaním cestujúcich. Ďalšia divízia vznikne na charterové lety. Ostatné sú vo fáze príprav.

Zlá finančná situácia v ČSA núti vedenie hľadať riešenia na záchranu aeroliniek. Jednou z možností ako získať niekoľko stoviek miliónov je predaj tzv.slotov na letiskách JFK v New Yorku a Heathrow v Londýne. Slot je povolenie využívať letisko v určitom čase. Keďže na najväčších letiskách ich je nedostatok, o to väčší záujem majú aerolinky. Sloty v Londýne sú najdrahšie v Európe. Cena jedného príletu a odletu v špičke stojí asi 850 mil.CZK. Je však dosť možné, že počas krízy je záujem znížený zo strany aeroliniek a cena predaja slotov bude nižšia.

Hodnotenie cestujúcich

Každý rok milióny cestujúcich po celom svete hlasujú v ankete o najlepšie aerolinky. Anketu vyhlasuje britská poradenská firma Skytrax. V leteckej doprave je ocenenie Skytrax najprestížnejšie. Tri roky ČSA pravidelne stáli na najvyššom stupienku pri rozdávaní cien Skytrax vo východnej Európe, no v roku 2010 vyhral maďarský národný dopravca Malév. Predchádzajúci manažment v ČSA sa snažil šetriť čo najviac na občerstvení pasažierov a pritom ponúkal letenky mnohonásobne drahšie ako konkurencia. Maďari naopak, zo svojho cateringu nezľavili. Dôveru ľudí české aerolinky stratili aj rušením niektorých liniek a neustálymi zmenami. Najlepšie služby na svete podľa Skytrax ponúka tento rok spoločnosť Asiana Airlines. V Európe je podľa cestujúcich nejlepšia Lufthansa.

Pri cestovaní lietadlami ČSA pasažieri pocítia pozitívnu zmenu služieb. Letušky budú ponúkať ako v busines, tak i v ekonomickej triede väčší výber bezplatných nápojov, v jedlách dôjde k navýšeniu gramáží, zvýši sa množstvo zeleniny, rozšíri výber sortimentu mäsa. Tiež ponuka časopisov, ktoré sú cestujúcim na palube k dispozícii, bude bohatšia. Od začiatku platnosti letného letového poriadku pribudnú nové spojenia do Astany v Kazachstane a Dubrovníka v Chorvátsku. Obnovujú sa tiež lety do Manchesteru v Británii. Posilnené budú aj lety na východ.

Podľa štatistík Asociácie európskych aeroliniek, mali v decembri 2009 najväčší prírastok pasažierov po Turkish Airlines práve ČSA. V závere roka letelo s ČSA 370 000 cestujúcich, čo činí zvýšenie o 18,6 % a tak predbehli aj nízkonákladového obra Ryanair. To však neznamená, že so zvýšením počtu predaných leteniek sa zlepšili aj hospodárske výsledky. Ceny leteniek a výnos z nich vlani prudko klesali. Za minulý rok prepravili ČSA 4,7 mil. ľudí, a to je o 1,5 % menej ako v roku 2008. No aj tak sú na tom lepšie ako ostatné európske aerolinky, ktorým ubudlo okolo 5 % pasažierov.

Ceny leteniek

V novembri 2009 to vyzeralo v ČSA sľubne. Bol to však len krátky záchvev. Na českom trhu opäť poklesol záujem o lietanie. Na základe toho sa znovu začala znižovať cena leteniek. Niektoré spoločnosti síce hovoria o zdražení leteniek, no trh im to asi nedovolí. Aerolinky zasiahla kríza medzi prvými. V novembri 2008 začal trh s letenkami klesať. V porovnaní s rokom 2007 bol pokles v predaji leteniek o 250 miliónov českých korún. Predajcovia však svoju odmenu z každej letenky majú, len aerolinky majú nižšie výnosy. Počet cestujúcich na Ruzyni sa síce málinko zvýšil, ale je to hlavne počtom ľudí, ktorí prestupujú.

Nový partneri OK Plus

Nový partner – China Airlines. S platnosťou od 30.3.2008 sa novým leteckým partnerom OK Plus stává spoločnosť China Airlines. Členovia programu OK Plus získávají za lety na všetkých linkách CI skutočný počet preletených mil. Minimálne 500 mil na vnútroštátnych a 1000 mil na linkách mezinárodných . Míle získané za prelety na linkách CI sa nezapočítávajú do nároku na Striebornú, Zlatú ani Platinovú kartu OK Plus. Členovia programu OK Plus môžu využívat svoje míle i na bonusové letenky na linkách CI operovaných spoločnosťou China Airlines. Lety spoločnosti China Airlines možno kombinovať s letmi ostatných leteckých partnerov OK Plus. Vystavovanie bonusových leteniek sa riadi Všeobecnými pravidlami programu OK Plus a mílové limity na bonusové letenky sú zhodné s limitmi ostatných bonusových leteniek. Aliančné benefity pre držiteľov Strieborných, Zlatých a Platinových kariet OK Plus sa na linkách CI neposkytujú!!!

Nový partner – Vinci Park. S platnosťou od 1.4.2008 sa novým partnerom programu OK Plus stává spoločnosť Vinci Park prevázkujúca parkovisko na letisku PRG, Terminál 1+2. Pre členov prináša toto nové partnerstvo možnosť ako získávať, tak využívať míle za parkovanie v garážach spoločnosti Vinci Park na PRG: Získávanie mil: 200 mil za každých minutých 500 Kč, pri minimálnej útrate 500 Kč. Využívanie mil: Parkovacia karta Požadovaný počet mil, 7-denná 20 000, 14-denná 30 000, 30-denná 45 000, ročná 150 000.

 

Do septembra 2009 na pražskom letisku markatne ubúdalo pasažierov a tiež preprava nákladov bola nižšia. Najhorší bol mesiac február s poklesom o 20 % v porovnaní s minuloročným. No v októbri sa letecká spoločnosť akoby začala dostávať z krízy a na Ruzyni sa odbavilo o 2,9 % ľudí viac ako vlani. Je to priaznivá správa, že počet cestujúcich s ČSA pribúda. Celkove doteraz však prešlo letiskom asi o 9 % menej ako v roku 2008. Očakáva sa, že bude dochádzať k stabilizácii situácie na trhu. Najviac cestujúcich lieta z Prahy do Paríža, Londýna, Frankfurtu nad Mohanom, Moskvy , Amsterdamu a Madridu.

Na predaji Ruzyňského letiska v roku 2009 trvala hlavne ODS. Síce až na druhý pokus, ale predsa, poslanci odhlasovali zákaz privatizácie pražského letiska. A to napriek tomu, že by predaj priniesol do štátnej pokladne až 100 miliárd českých korún. Podľa slov premiéra nie je dôvod letisko predávať. A okrem toho, za terajšej situácie, kedy prežívame hospodársku krízu, sú už odhady na predajnú cenu podstatne nižšie.


Copyright © 2007-2017 Engros Media, s.r.o.