Brusel

Spiatočné letenky Budapešť Bruselu už od 25,- € . Nádherné námestie Grand Place či kostol Notre Dame de Sablon ...

Budapešť

Letisko Budapešť-Ferihegy je jediným medzinárodným letiskom v Budapešti a hlavným leteckým hubom pre celú kraj ...

Paríž

Letenky z Bratislavy už od 48,- €. Nechajte sa únášať krásami Paríža, mesta na Seine so svojími pamiatkami, pa ...

Dopravné lietadlá

Lacné letenky

Nové bezpilotné lietadlo, ktoré bolo vyrobené by malo mať dolet z východného pobrežia Spojených štátov do Anglicka v čase jedna hodina. Rýchlosť tohto lietadla je niečo medzi lietadlom a raketou asi 6 krát rýchlejšie ako zvuk. Testovanie nového lietadla však nevyšlo podľa predstáv výrobcov a investorov. Problémy v teste začali hneď po štarte. Po uvoľnení lietadla z bombardéra nastal problém so stabilizátorom a preto nešiel naplno motor a test bol ukončený.

Test sa uskutočnil v Kalifornii a skončil zničením lietadla. Americkej armáde sa zatiaľ nepodarilo úspešne otestovať svoju novinku ale neustále pracujú na vylepšeniach. Lietadlo je dlhé 8 metrov, nemá krídla a je poháňaný špeciálnym tryskovým motorom. Do vzduchu ho musí vyniesť bombardér. Už v minulosti americká armáda testovala lietadlo s rýchlosťou 9 násobku zvuku ale tieto testy tiež nedopadli úspešne. k by sa testy niekedy podarili a rýchlejšie lietadlá by sa dostali aj do osobnej prepravy, výrazne by sa mohli skrátiť časy cestovania medzi kontinentmi.

Dopravné lietadlo budúcnosti

"Double Bubble" je dopravné lietadlo budúcnosti, ktoré by sa mohlo objaviť na oblohe v roku 2035. Lietadlo D8 je výtvorom inžinierov z Massachusettského technologického inštutútu (MIT) a spoločnosti Aurora Flight Sciences. Stroj vznikol spojením dvoch trupov (double) štandardných lietadiel, čím sa dosiahol väčší priestor v kabíne.

Lietadlo by malo slúžiť na lokálne lety do vzdialenosti 5 600 km so 180 pasažiermi. Novinkami budú použité kompozitné materiály na zníženie jeho hmotnosti, atypické umiestnenie troch prúdových motorov, úzke krídla zvierajúce s trupom takmer 90° uhol a rýchlosť 0,74 Mach. Zmenšená maketa experimentálneho lietadla D8 (Double Bubble) už absolvovala sériu testov v aerodynamickom tuneli.

Solárne lietadlo

Skonštruovať lietadlo na solárny pohon a obletieť v ňom zemeguľu je snom švajčiarskeho psychiatra a letca Piccarda. Na tomto projekte pracuje od roku 2003 so 70-členným tímom. Konštrukčným materiálom sú ultraľahké uhlíkové vlákna. Rozpätie krídel je 64 metrov, podobne ako u osobného lietadla Airbus A340. Je to najľahší stroj takejto veľkosti na svete a váži iba 1 600 kg. Štyri elektromotory poháňajú vrtule a energiu im dodáva 12 000 fotovoltaických článkov umiestnených na krídlach, ktoré premieňajú slnečnú energiu na elektrinu. Oblet Zeme by mal trvať 20-25 dní, samozrejme s prestávkami, pri rýchlosti 70 km/hod.

Prvé lietadlo na výlučne solárny pohon, letelo presne 26 hodín a 9 minút, to znamená, že letelo aj počas noci. Pilot André Borschberg s lietadlom Solar Impulse vzlietol v stredu v mestečku Payerne, letel na západ k švajčiarskym Alpám vo výške asi 3 000 m n.m. a dnes ráno o 9,00 hod pristál na letisku v Payerne. Stroj váži asi 1 300 kg a z toho približne štvrtinu hmotnosti tvoria lítiové batérie, do ktorých sa ukladá nadbytočná energia. 12 000 solárnych článkov poháňa lietadlo a po západe slnka lítiové batérie poháňajú štyri vrtuľové elektrické motory. Pri východe slnka malo lietadlo v zásobe energiu ešte na tri hodiny letu. Jeden z konštruktérov tohto stroja Bertrand Piccard sa vyjadril, že teraz sa už môže uskutočniť aj let trvajúci niekoľko dní. Teoreticky lietadlo môže lietať neprestajne.

Osobné elektrické lietadlo

Americký úrad pre letectvo a kozmonautiku, NASA, predstavil Puffin - malé osobné lietadlo, ktoré využíva elektrické motory na lietanie smerom hore alebo vodorovne so zemou. Motory sú výrazne tiché, neprodukujú žiadne teplo, žiadne emisie a môžu pracovať aj vo výške 9 km. Dolet lietadla je zatiaľ 80 km, no s vylepšeniami až 300 km. Rozmery osobného elektrického lietadla sú 3,7 m na výšku, rozpätie krídiel je 4,1 m, vrtule majú priemer 2,3 m a konštrukcia včetne batérií má hmotnosť iba 180 kg. Pritom dokáže lietať rýchlosťou až 480 km/hod, príjemná cestovná rýchlosť má byť 240 km/hod. Účinnosť elektromotoru je 95%. Ďalší vývoj sa predpokladá zaistiť úplnú bezpečnosť chodu osobného elektrického lietadla. Uvažuje sa napríklad i o pridaní ďalších rotorov.

Čínske lietadlo Comac

Čína predstavila v Singapure projekt lietadla Comac C919, ktorý plánuje, ako prvé čínske lietadlo, ponúkať na zahraničných trhoch. Stroj má byť výhradne čínskym produktom. Do štyroch rokov by chceli Číňania konkurovať európskym Airbusom A320 a americkým Boeingom 737. V roku 2016 má byť Comac C919 uvedený na trh. V priebehu ďalších 20 rokov plánujú vyrobiť viac ako 2 000 týchto strojov a radi by získali na trhu dopravných lietadiel 10 % podiel. Firma Comac bola založená len pred jeden a pol rokom a jej zámery konkurovať západu už aj v leteckom priemysle, sú opravdu odvážne.

Úspornejšie lietanie

Gibraltarská spoločnosť WheelTug chce svojím projektom výrazne znížiť spotrebu paliva tým, že do predných kôl lietadla nainštaluje špeciálny elektromotor. Ten umožní lietadlám sa presúvať po dráhe a stáť v letiskovej zápche. Výrazne sa tak zníži spotreba paliva či hluk. Na veľkých letiskách toto presúvanie trvá niekedy nekonečné minúty a pre aerolinky je to drahý špás, lebo lietadlo sa pohybuje nevyužité a spotrebováva pri tom zbytočné tony paliva. To má zmeniť vysoko účinný elektromotor firmy WheelTug, ktorý je schopný uviesť lietadlo bez zapnutých hlavných motorov. Inštalácia je jednoduchá a celkové úspory firma odhaduje na pol milióna dolárov u jedného lietadla. Letisko Praha je prvým letiskom na svete, ktoré sa do projektu zapojilo ako jeho partner. Novinka zaujala i českého dopravcu Travel Service a zúčastnia sa certifikačného testovania. Airbus už vlani naznačil, že o takéto zariadenie má záujem.

Dvaja najväčší výrobcovia lietadiel Airbus a Boeing sú zároveň aj naväčšími rivalmi. V druhom štvrťroku 2010 dokončili v Boeingu 114 strojov, no v Airbuse až 128 kusov. Najviac predávanými sú Airbus A320 a Boeing 737. Kým Airbusu sa podarilo vyrobiť najväčšie civilné lietadlo na svete a uviesť do prevádzky, zatiaľ Boeing s výrobou svojho jumba 747 mešká. V hre je tiež tender vypísaný americkým ministerstvom obrany na dodávku 179 tankovacích lietadiel za 35 miliárd USD a  bude s ním spojená aj obcia na ďalšie stroje. Napriek tomu, že Airbus už 2x vyhral tender na tankovacie lietadlá US-Air Force a tendre boli uzavreté, zakaždým ho americká vláda anulovala, po protestoch Boeingu. Termín na podanie ponúk Pentagónu sa záujemcom o objednávku končí dnes.


Boeing

Nad našou planétou lieta asi 160 upravených lietadiel, za 100 až 500 miliónov dolárov. Dizajnéri dokážu zmeniť napríklad Boeing 787 pre V.I.P. klientov, z radu najbohatších ľudí sv ...

Airbus

Airbus A380Hoci testovanie nového typu lietadla prebiehalo s problémami, ktoré bolo treba vyriešiť, stalo sa lietadlo Airbus A380 vysoko populárnym najmä u popredných svetových dop ...

Copyright © 2007-2017 Engros Media, s.r.o.