Spiatočná Jednosmerná

Termín

Letenky z Prahy


V letnej sezóne už tradične odlieta z Pražského letiska väčší počet lietadiel ako v zime, v tohoročnej sezóne 2017 ich pribudne približne o tretinu viac. Letisko funguje nonstop a je dosť vyťažené aj nočných hodinách, otvorené sú informačné prepážky i mnohé obchody.

Letisko Václava Havla Praha

 

Hlavné a najväčšie mesto ležiace na dolnom toku Vltavy, najdlhšej rieky v Česku. V Prahe sa nachádza veľa národných kultúrnych pamiatok a tisíce stavebných a umeleckých pamiatok. Historické centrum mesta s jedinečnou panorámou Pražského hradu je najrozsiahlejšou pamiatkovou rezerváciou v Európe. Patrí do nej najmä Staré Město, Josefov, Malá Strana, Hradčany s Pražským hradom, Nové Město a Vyšehrad.

Obnovené lety

Pribudla ďalšia možnosť cestovania z Prahy do Bratislavy. ČSA obnovilo pravidelné lety medzi týmito metropolami. Prevádzka bola ukončená v auguste 2011 z ekonomických dôvodov, hoci fungovala od roku 1923. Pretože česká diaľnica D1 je v rekonštrukcii, firma predpokladá, že najmä podnikatelia a manažéri využijú rýchlejšie a pohodlnejšie letecké spojenie. Prepravu cestujúcich zabezpečujú turbovrtulové stroje ATR typu 42 alebo 72 s kapacitou 48 alebo 68 miest, zatiaľ v dňoch pondelok, streda a piatok. Vzdialenosť medzi Prahou a Bratislavou je probližne 330 km a let trvá hodinu. Na palube je možnosť výberu občerstvenia z bohatého sortimentu nápojov, ku ktorým ČSA podávajú slané krekry. Súčasne zaviedli ČSA aj vnútroštátnu leteckú linku medzi Bratislavou a Košicami. Domáci letecký prepravca Danube Wings zrušil medzi dvomi najväčšími slovenskými mestami letecké spojenie. Ich vzdialenosť je asi 400 km a let trvá 50 minút. V zimnom období sa ranný a večerný let uskutočňuje v pondelok, stredu a piatok. Od marca pribudnú spoje aj v utorok, štvrtok a v nedeľu. Tradičná linka Praha-Bratislava-Košice má určite svoje opodstatnenie na leteckej mape stredoeurópskeho regiónu.

Z Prahy do Dubaja

Štátnu dubajskú leteckú spoločnosť Emirates, ktorá je najväčšia na Blízkom východe a jedna z najväčších na svete, prilákalo pražské letisko. Denné spojenie s Dubajom konkuruje cenou letom z Mníchova a zlepší spojenie s Áziou a Austráliou. Súčasne má podporiť český cestovný ruch. Ruzyňské letisko tak získalo jedného z najprestížnejších svetových dopravcov a očakáva ročne viac ako 140 000 cestujúcich. Príchodom Emirates môžu profitovať hlavne Češi lietajúci do Ázie či Austrálie. Lacné letenky zabezpečujú asi 90 % vyťaženosť lietadiel. Emirates neplánuje zdraženie leteniek a chcú tak v Prahe konkurovať hlavne vzmáhajúcim sa Turkish Airlines, ktoré sa tiež snažia o získanie pasažierov z ČR na lety do Ázie, s prestupom v Istanbule.

Cestujúci

Do septembra na pražskom letisku markatne ubúdalo pasažierov a tiež preprava nákladov bola nižšia. Najhorší bol mesiac február s poklesom o 20 % v porovnaní s minuloročným. No v októbri sa letecká spoločnosť akoby začala dostávať z krízy a na Ruzyni sa odbavilo o 2,9 % ľudí viac ako vlani. Je to priaznivá správa, že počet cestujúcich s ČSA pribúda. Celkove doteraz však prešlo letiskom asi o 9 % menej ako v roku 2008. Očakáva sa, že bude dochádzať k stabilizácii situácie na trhu. Najviac cestujúcich lieta z Prahy do Paríža, Londýna, Frankfurtu nad Mohanom, Moskvy, Amsterdamu a Madridu.

Odlety z Prahy

Letný letový poriadok na pražskej Ruzyni počíta s novými linkami. Letecká spoločnosť Turkish Airlines bude od júna dvakrát denne zabezpečovať dopravu medzi Istanbulom a Prahou. V júli začnú aerolinky Emirates, zo Spojených arabských emirátov, pravidelne lietať z Abú Zabí do českej metropoly. Záujem o cestovanie lietadlom opäť začal na pražskom letisku mierne stúpať, no s ďalšími väčšími novinkami sa zatiaľ neuvažuje. Očakáva sa tu výraznejší nástup nízkonákladových spoločností Ryanair a WizzAir.

Z Prahy do Bruselu

Letecké spojenie Praha - Brusel zabezpečuje okrem ČSA i belgický prepravca Brussels Airlines. V letnom letovom poriadku chce ku trom doterajším spojom pridať jeden ranný. Na prepravu cestujúcich chcú použiť väčšie lietadlá, čím rozšíria svoju dennú kapacitu na 800 miest. V minulom roku prepravili medzi týmito dvomi metropolami sto tisíc cestujúcich a dopravca verí, že pridaná linka počet pasažierov ešte navýši. Obchodná klientela má vysoké zastúpenie na tejto linke. Spoločnosť Brussels Airlines plánuje nárast letov po celej Európe o 28 liniek. Firma prevádzkuje 46 lietadiel a denne vypraví asi 300 letov, ktoré spájajú hlavné mestá Európy s 80 európskymi a africkými letiskami.

Nízkonákladový dopravca Ryanair

Od októbra prestáva najväčší nízkonákladový dopravca v Európe Ryanair lietať z Prahy. Dôvodom je neúspešné rokovanie s Letiskom Praha, ktoré nebolo ochotné znížiť pomerne vysokú cenu poplatkov. Ryanair mal v úmysle otvoriť 33 liniek z Prahy po celej Európe a umiestniť tu až 6 lietadiel, čím by zabezpečil obrovské množstvo pasažierov. Príliv cestujúcich by bol posilnil aj tunajší cestovný ruch. Okrem toho by v Prahe našlo prácu ďalších 2 000 ľudí. Ryanair je spoločnosť, v ktorej stále rastie počet cestujúcich hlavne pre ich lacné letenky. Firma z Ruzyne odchádza natrvalo a bude lietať iba z Brna do Londýna 3-4x týždenne.

 

Na pražskom letisku od konca novembra 2009 už nemusia pasažieri vyčkávať na check-in. Odbavovanie skrátia na niekoľko sekúnd samoodbavovacie kiosky self check-in. Touto formou sa môže odbaviť až polovica cestujúcich. Využívať ich môžu všetci cestujúci, ktorí si zakúpili elektronickú letenku. V prípade, že si ju niekto zabudne vziať so sebou, postačí aj kreditka alebo cestovný pas s čítacou zónou. Kiosk dokáže identifikovať aj tieto doklady. Každá letecká spoločnosť na svojich webových stránkach uvádza, kto nemôže byť odbavený v kiosku a musí využiť služby leteckého personálu pri priehradkach.

Spoločnosť Penta načrtla v roku 2009 zámer vo Vodochodoch pri Prahe vybudovať nízkonákladové letisko za približne 3 miliardy CZK. No už dnes jeho realizácia má veľké meškanie a nový plán hovorí o otvorení v roku 2012 alebo 2013. Nízkonákladové letecké spoločnosti v dnešnej dobe zažívajú boom. Pretože letisko vo Vodochodoch bude slúžiť výhradne len pre lacné aerolinky, prispôsobená bude  tomu aj architektúra a vybavenie, ktoré bude podstatne jednoduchšie. Terminály budú vybavené len pre lietadlá Boeing 737 a Airbus 320 a rozhodne nie pre väčšie stroje. Diaľkové lety tak neprichádzajú v úvahu. Za rok by tu malo byť odbavených tri a pol milióna cestujúcich s podstatne lacnejšími letenkami.

Copyright © 2007-2017 Engros Media, s.r.o.